Risico’s

Fotografen die zich in een onveilige situatie begeven om een mooie plaat te maken, hoeveel heb je er voor over? Wil je andere mensen onveilig maken? Helaas doen sommige fotografen het wel en denken alleen aan eigenbelang.

Laatst sprak ik een stoomtreinmachinist die met een grote loco aan het besturen was en dat er een fotograaf op het spoor stond om een foto te maken. Soms vraag ik mezelf wel is af als ik naar mijn mede fotografen kijk, hoe ver wil je gaan voor een foto. Wil je je leven op het spel zetten? Aangezien een trein van 140 ton niet stil staat binnen een paar meter en jij die daar op het spoor staat ook niet op bedacht had een trein zo snel ging..

Wil je die risico’s nemen voor een mooie foto? Of denk je dan ik kan beter op een veiligere plaats zoeken in plaats van midden op het spoor.

Ja, soms zoek ik ook wel de gevaarlijkere plekken op en als ik er sta voor een langere tijd bedenk ik me eerst wat de gevaren kunnen zijn. Zo heb ik op het circuit gefotografeerd in een bocht, de kans is er altijd dat er een motor of een auto uit de bocht gaat. Je moet ook opletten wat er gebeurt. Geen een bestuurder neemt dezelfde bocht 2 keer gelijk, dat bestaat niet.

Bedenk waar je staat en ken ook de risico’s die je met je meebrengt en ook wat voor een gevolgen die je meebrengt als het mis gaat.

Als jullie fotograferen begeef je je dan op veilig of onveilig gebied?

Geef een reactie

